Post by: Mila
Rajopadhyaya
|
Post Date: Monday 2013/09/16
|
||
- गोबर्धन शर्मा
१. म्हसिकाः
प्राचीन कालं
निसें स्वनिगलय् खनेदुपिं राजोपाध्यायत थौं वयाः नेवाः समाजया छगू महत्वपूर्णअंग
कथं थःगु भूमिका म्हिता वयाच्वंगु दु । हिन्दू शास्त्रया व्यवस्था कथं
राजोपाध्याय ब्राम्हण वर्णय् लाः । वैदिक सनातन -हिन्दू धर्मावलम्बी नेवाःत, विशेष यानाः
सवर्ण कथं म्हसीका दुपिं स्यस्यःतय्गु पुरोहित्याईं यानाच्वंपिं राजोपाध्याययात
"देव ब्राम्हण" नं धायेगु याः । खँल्हाबलाय् "द्यो बाज्या", "द्यःभाजु"
धायेगु चलन नं दु । अले "खय् बाज्या" मखु धाये कथं "नेवाः
बाज्या" नं धायेगु याः । ख्वपय् स्थानीय मनूतय्सं "बःजु" व कागती
गामय् "बार्मि" नं धाः तर थ्व "ब्राम्हण"या अपभ्रंस खँग्वः
जक खः, राजोपाध्याय
विशेषयात संबोधन यायेत जक छ्यलीगु खँग्वः मखु । "राजोपाध्याय"
खँग्वलय् दुगु 'राजा' या आधारय् जुइमाः
"जुजु" धका संबोधन यायेगु चलन नं दु । तर धार्मिक ज्याखँय् थःगु नां
कायेबलय् नां नापं "देव सोम शर्मणे" धायेगु परम्परायात कयाः बिचाः
यायेबलय् "सोम" खँग्वःया अर्थ जुजु नं खः । उकिं जुजु अथवा जुजु
बाज्या धायेगु चलन छ्यःगु संभावना छखे दुसा, मेखे मल्ल कालय् जुजुतय् पुरोहित
-उपाध्याय) जूगुलिं राजोपाध्याय धायेगु चलन शुरु जूगु अनुमान यायेगु थाय् नं
गाक्कं दुगु जुल ।
व्यावहारिक कारणं
राजोपाध्याय छगू थर कथं छ्यला च्वंगु खःसां ब्याक्कं राजोपाध्यायतय्गु कुल छगू
हे मखु । राजोपाध्याय समुदाय् दुने नं थीथी खलः दु । थुमिगु चाल-चलन रीतिरिवाज
पाः । गोत्रया आधारय् ब्वथलेगु खःसा भारद्वाज, गार्ग्य (गर्ग)व कौशिक कथं स्वंगू पुचः
खनेदइ । गोत्रया आधार कयाः भारद्वाज गोत्रयापिंसं सुवेदी, गार्ग्य
(गर्ग)गोत्रयापिसं आचार्य अले कौशिक गोत्रयापिसं रिमाल थरकथं छ्यला वयाच्वंगु नं
खनेदु । भौगोलिक रुपं स्वयेबलय् नं गार्ग्य गोत्र यलय् व कौशिक गोत्रया
राजोपाध्यायत येँय् जक दुसा भारद्वाज गोत्रयापिं स्वंगुलिं शहरय् दु ।
खलःया ल्याखं
स्वयेगु खःसा स्वंगुलिं शहरयापिं खलःत सामान्य कथं ल्याखायेबलय् मुक्कं झिगू खलः
थ्यं । ख्वपय् इपाछेँ व चुचाछेंया नामं निगू खलः दु । येँय् 'वंघः छेँ' व 'मखं छेँ' यानाः निखलः दु ।
यलय् खुगु खलः दु । इमिगु नां छसीकथं थथे दु - १. स्वनिम्ह, २. मण्डिछेँ, ३. तःधं लिवि, ४. वला ५.
बकनिम्ह, ६.
नुगःखलः । नुगः खलः न्हना वने धुंकूगु कारणं थौंकन्हय् न्यागू खलः जक ल्यं दनि ।
तर षतकुल धकाः धायेगु त्वःतूगु मदुनि येँय् नं न्हाय्कंतलाय् दबू छें खलः छगू नं
दु । तर इमित ख्वपय् माने यायेगु चलन दुगुलिं परम्परागत रुपं बिस्कं खलः माने
मयाः । अथे हे चांगु नारायण द्यःया पूजारी जुयाः चांगुइ हे च्वनेगु नापं येँ
चिकंमूगलय नं छेँ दुगु परिवारयात नं बिस्कं खलः माने यायेबलय् बास्तवय्
राजोपाध्यायतय्गु मुक्कं झिंनिगू खलः दुगु खनेदु ।
खलः आपाः दुसां
गोत्र स्वंगू जक दुगु जुल । म्हसीका कथं दुगु गोत्रोच्चारणया मूल खँ गोत्र
अनुसार छता हे दु । गथे कि भारद्वाज गोत्रया गोत्रोच्चारणय् थथे न्हृयथना तःगु
दु "ॐ भारद्वाज गोत्र भारद्वाजङ्गरिस वार्हस्पत्य त्र्रि्रवर माध्यन्दिनी
शाखा वाजसनेय चरणस्य" अथेहे गार्ग्य गोत्रया गोत्रोच्चारण थथे दु "ॐ
गार्ग्य गोत्र गार्ग्य शैल भारद्वाजाङ्गरिसवार्हस्पत्येति पञ्च प्रवर
माध्यन्दिनी शाखा वाजसनेय चरणस्य" । कौशिक गोत्रया गोत्रोच्चारण थथे जुल
"ॐ कौशिकगोत्र कौशिकान्वय विश्वामित्रदेवरात औडल
त्र्रि्रवरमाध्यन्दिनीशाखावाजसनेयचरणस्य" ।
नेवाः समुदायया
थी थी जात वा पुचः थें राजोपाध्यायया दुने दुगु खलःत नं थी थी इलय् नेपाः गालय्
वःगु स्वीकार यायेमाः । थ्व मेगु हे खँ जुल कि थुपिं गनं व गुब्ले वःगु खः धयागु
ऐतिहासिक सामाग्रीत धाःसा लुइके मफुनि । राजोपाध्याय खलःतय् दथुइ ज्वःलाःगु
रीतिरिवाज दु थें ज्वःमलागु चलनत नं दु । लिच्वःकथं थुपिं फुक्कं छगू हे इलय्, छगू हे थासं वःगु
खः धायेफूगु अवस्था मदुनि ।
हिन्दु
वर्ण्र्ाायवस्था नीस्वंगु थाय् भारतवर्षहे खः धयागु धापूयात हाथ्या बिइगु छुं हे
आधार मदुगु हुनिं नेपाःया राजोपाध्याय ब्राम्हणत भारतं वःगु जुइमा धकाः धायेगु
बाहेक मेगु विकल्प मदु । भारतय् विन्ध्याचल पर्वतं दक्षिण लागाय् च्वंपि
ब्राम्हणतय्त पंच-द्राविड व बिन्ध्याचल पर्वतं उत्तर लागाय् च्वंपिन्त पंच-गौड
कथं ब्वथला तःगु दु । थ्व 'पंच-गौड' व 'पंच-द्राविड' ब्राम्हणतय्गु
धलखय् नेपाःया ब्राम्हण वा राजोपाध्याय धकाः न्हृयथना तःगु मदुसां जयस्थिति
मल्लं जाति विभाजन यायेगु झ्वलय् थ्व खंग्वःत छ्यला तःगु खनेदु । तर, ब्राम्हण जातिइ
विभाजन याना तःगु धाःसा खनेमदु । अले, थौंकन्हय् पंच-गौड व पंच-द्रविड धायेगु
चलन न्हना वनेधुंकूगु दु । स्वीखुता जातया नियम न्हृयथनेगु झ्वलय् देब ब्राम्हण
छथ्वःयागु जक विवरण बिया तःगु दु । वंशावलीइ थथे न्हृयथना तःगु दु । "देव
ब्राम्हण - स्व जातिलाई मंत्र दिनु । राजालाई मंत्र सुनाउनु । श्रेष्ठसम्म
जजमानी चलाउनु । वेद, मन्त्र, स्मृति पुराणादि
कर्ममा चल्नु चलाउनु । राजगुरुघरले पुराण नबाच्नु । राजगुरु हुन्याले अर्कालाई
मन्त्र नसुनाउनु । सुतक १२ जुरो २ -१२-) लट्या मान्नु । अपुता मर्दा ब्राम्हणी
स्वधर्ममा छउञ्ज्याल ब्राम्हणको अपुताली दाज्यू भाइलाई जाँदैन । क्रिया कर्म पनि
अरुले पाउँदैन ।"
थुकिं जयस्थिति
मल्लया पालय् देव ब्राम्हण जक दुगु स्पष्ट जुइसा, थुमिगु ज्या वा लजगाः व छुं चलनया विषयलय्
नं छुं सिइके फु । विषयगत सर्न्दर्भय् विश्लेषण यायेबलय् छु निष्कर्ष पिकायेज्यू
धाःसा जयस्थिति मल्लया इलय् पंच-गौड व पंच-द्राबिडया थी थी खलःया राजोपाध्यायत
निश्चित दुगु खः । थ्व खँया दसि कथं छगू पुलांगु सफुतिइ पुरोहित वर्गयापिं पंच
गौड व गुर्रुवर्गयापिं पंच द्राबिड ब्राम्हण खः धयागु टिप्पणी -हरि नारायण
राजोपाध्याय याके) लुया वःगु दु । थ्वयातहे पुष्टि यायेकथं पुरोहित वर्गय्
लाःपिं वंघः छेँ खलःया गोत्रोच्चारणय् 'गौड' खँग्वः छ्यला तःगु खनेदु । थुकथं पंच-गौड
व पंच-द्राबिड धकाः भेद यानातःगु खने दुसां व्यवहारय् छुं हे भेद खने मदु । इपिं
दक्वं सामुहिक रुपं देब ब्राम्हणकथं छधी जुया च्वनेधुंकल । थौंकन्हय् पंच-गौड व
पंच-द्राबिड खँग्वः तनावन । लिच्वः कथं राजोपाध्यायया 'पूर्वभुमि' लुइके थाकुल ।
-भौगोलिक वर्गीकरणकथं - पंच-गौड व पंच-द्राबिडकथं थुपिं भारतया विन्ध्याचल
पर्वतं वःपिं धकाः अनुमान यायेफु ।)
नरलय्
(हाँडिगाउँ) लुया वःगु छगू अभिलेखय् थथे च्वया तःगु दु - "होता नवह
श्रीडुंथ लिक्ष द्विजवर श्रीजयपति वुखु श्रमने ।। श्री ललितापुरी मद्वि चा तार
आदीतडा ..................... महाराष्ट्रगतो द्विवजवर श्री लक्ष्मी देव सोम
श्रमने तस्य भार्या श्री ..... निमेको नाराय ........ ।" थ्व अभिलेखं यलया
छगू खलः महाराष्ट्रं वःपिं ब्राम्हण जुयाच्वन धकाः सिइकेफै । तर व खलः गुगु खः
धयागु निर्णय यायेत "श्री जयपति" व "श्री लक्ष्मी देव सोम श्रमने"
नांया छगू खलःया वंश वृक्षय् खने दयेमाल ।
अथे च्वय्
न्हृयथनागु खँयात पुष्टि याइगु मेगु छगु पाण्डुलिपिया अभिलेख नं दु "सम्वत
३३६ गुज्र्जर देशीय चमत्कार पुरागत ब्राम्हण पण्डिताचार्य श्री हरिहरेण लिखित
मिति" ।
थुकथं
राजोपाध्यायया दुने छखलः महाराष्ट्रं -गुजरातं) वःगु धकाः ऐतिहासिक रुपं
धायेफुगु स्थिति दु । अथे हे 'वंघ छेँ' खलःया राजोपाध्यायत पश्चिमं वःगु खः धयागु खँया प्रमाण
थुमिगु परम्परागत आगं लागाय् स्थापना यानातःगु लोहं पौ आः नं सर्ज्यान्त दनि ।
थुकि देशयागु नां च्वयातःगु मदु । कदाचित उब्ले तकया इलय् थ्यंबलय् थःगु पूर्व
देशयागु नां लोमने धुंकूगु जुइमाः ।
थ्व बाहेक ठोस
प्रमाण मदुसां थी थी जनश्रुतियात बः कयाः राजोपाध्यायत गनं वःगु धैगु खँ थुकथं
दुः
१. राजोपाध्यायतय्सं थः कन्नौजं -कान्यकुब्ज) वयागु धकाः
दावी याः,
२. हरिसिंह देव वा नान्यदेव नापं स्वनिगलय् दुहां वःगु खः
। हरिसिंहदेव नाप दुहां वःपिं ब्राम्हणतय्गु नां अलास राज व उलास राज जुल । अलास
राज राजोपाध्यायतय्गु पर्ुखा खःसा उलास राज पर्वते ब्राम्हणया पूर्वजजुल ।
३. कान्यकुब्जं वःपिं निम्ह दाजु किजा ब्राम्हण उलास राज
व अलास राज मध्ये छम्ह ख्वपय् व मेम्ह येँय् च्वन । थुमि सन्तान हे
थौंकन्हय्यापिं राजोपाध्याय समुदाय खः ।
४. प्यम्ह ब्राम्हण वःगुलिइ स्वम्ह स्वनिगःया स्वंगु
शहरय् व छम्ह पर्वतय् च्वं वन । व हे पर्त्या ब्राम्हणया पर्ुखा जुल ।
५. भक्तपुर -ख्वप) या छगू वंश वृक्षय् उलास राजयागु नां
न्हृयथना तःगु दु ।
७. पद्म गिरि वंशावलीया धापू कथं शंकाराचार्य नेपाः
वयेगुसिकं न्हृयवः हे स्वनिगलय् राजोपाध्याय दये धंुjmूगु खः । उब्ले
बौद्धमार्गीतय्सं दमन यानाः झिगू परिवार जक ल्यं दुगु खः । वहे झिगू परिवार
मध्ये खुगू परिवार यलय्,
निगू परिवार येँय् व निगू परिवार ख्वपय् च्वंवंगु खः ।
८. नेपालय् -हिमवत खण्ड) आदिमानव सृष्टि जूगु धकाः
विश्वास याइपिंसं वैदिक सनातन -हिन्दु) धर्म नेपालं हे न्यनावंगु विश्वास यानाः
राजोपाध्याय ब्राम्हणया पूर्खा नेपालय् हे उत्पत्ति जूगु मानेयाः ।
राजोपाध्यायत
गुब्ले वःगु धकाः सम्वत हे उल्लेख यायेगु स्थिति मदु । मल्लकालय् जक वःगु खः धका
नं धायेगु स्थिति मदु । छाय्धाःसा स्वनिगलय् प्राचीन कालं निसें हे ब्राम्हणत
दुगु ऐतिहासिक प्रमाणत दु । नेपाःया चर्चित मानदेवया चांगुइ स्थापना याना तःगु
वि.सं.५२१ -४६र्४र् इ.) या लोहँ पतिइ ब्राम्हणतय्गु खँ न्हृयथना तःगु दु । अथे
हे लिच्छवी कालया मेगु थी थी अभिलेखय् 'प्यंगु वर्ण झिंच्यागूजात' न्हृयथना तःगु
आधारय् उगु इलय् स्वनिगः दुने ब्राम्हण दुगु प्रमाणित जू ।
राजोपाध्यायया
पर्ुखातय्सं प्राचीन कालंनिसें राजोपाध्याय धायेगु मयाःगु खने दु । राजोपाध्याय
च्वयेगु शुरु जुइधुंकाः नं थाय्थासय् उपाध्या वा सोम श्रमण च्वयेगु यानाच्वंगु
खः । ऐतिहासिक कथं प्रमाणित 'राजोपाध्याय' छ्यला तःगु नां दुगु अभिलेख १३६०र्इ पाखे
यागु खः । शम्शुद्धीन इलियास नांयाम्ह बंगालयाम्ह शासकं स्यंका थकूगु
पशुपतिनाथया लिंगया थासय् न्हूगु लिंग स्थापनाया ज्याय् आचार्य जूम्ह सगणपति
आराध्य र्समणया काय् श्री रहशपतिया नां नापं दुगु ल्वंह पौया उद्धरण थथेदु -
"परम गुरु रघुवंशोद्भव राजपुरोहित ................. सगण्पति आराध्य
र्सर्म्मणः कनिष्ठ पुत्रेणा माता श्री तेज लक्ष्मी गर्भोद्भवतार राजोपाध्याय
द्विजवरोत्तम श्री रहसपति आराध्य र्सर्म्मणानुज राजोपाध्याय द्विजवरोत्तम श्री
रणपति आराध्य शर्म्माणानुजेन" ।
थ्व अभिलेखं
सगणपतिया इलय् तक राजपुरोहित धायेगु याःसां राजोपाध्याय धायेगु चलन मदुगु जुया
च्वन, अले
रहसपतिया पालंनिसें जक राजोपाध्याय च्वयेगु चलन नीस्वन धकाः स्पष्ट याः । थुकिं
रहसपति, 'राजोपाध्याय' च्वःम्हः
न्हापांम्ह मनू खः धाये छिं । नापं राजोपाध्यायया पूर्खात राजोपाध्याय मच्वसे नं
नेपालय् च्वनाच्वंगु प्रमाणित जू । थ्व हे हुनि थुपिं मल्लकालय् जक नेपालय् वःगु
मखु धयागु खँ सिइदु ।
स्वनिगःया
नांजाःगु प्राचीन कालय् स्थापित प्यम्ह नारांद्यो मध्ये स्वंगू नारांद्यो इचंगु, चांगु व
शेषनारायणया पूजारीकथं ज्या याना वयाच्वंगु तथ्यं नं राजोपाध्यायत प्राचीन
कालंनिसें स्वनिगलय् दुगु प्रमाणित याः । अथे हे प्राचीनकालय् नेपाः हये
धुंकूम्ह बुंगद्योया रथ जात्राय् राजोपाध्याय संलग्न जुया च्वंगु आधारय् नं
थुपिं स्वनिगःया प्राचीन बासी खः धयागु सिइदु । अथे हे छगू वंशावली कथं ने.सं.
२४५य् स्थापना जूगु विजेश्वरी द्यो मंख छेँया म्हृयाय्मचा धायेगु जनश्रुति
प्रचलित जुयाच्वंगु खं नं राजोपाध्यायया प्राचीन प्रमाणिया आधारत खः । छाय्धाःसा, मनू हे विजेश्वरी
द्यो जूगुयात विश्वास मयायेगु खःसां उगु इलय् 'मखं छेँ' राजोपाध्यायया अस्तित्व दयेधुंjmूगु सिइदु ।
थुकथं थी थी मिखां स्वयेबलय् विश्लेषण यायेबलय् राजोपाध्याय नं नेवाः समाज ति हे
पुलां खने दु । थ्व हे हुनिं नेवाः समाजं बिस्कं तये मफयेक राजोपाध्यायत नेवाः
समाजय् प्यपुना च्वंगु वा नेवाः दुनेया छगू जात जूगु जुइमाः धायेफु ।
२. थाय्बाय्,जनसंख्याः
राजोपाध्यायया
थाय्बाय् धयागु स्वनिगः हे खः । थुमिसं स्वनिगःया ब्याक्कं नेवाःतय्गु
गां-बस्तीया जजमानी ज्या याना च्वंगु खःसां, विशेष यानाः येँ, यल व ख्वप स्वंगू
शहरय् सीमित जुयाः वसोवास यानाच्वंगु दु । शहरय् नं लाय्jmू लागाय् लाःगु
त्वालय् च्वनाच्वंगु खनेदु । थुगु आधारय् मल्ल जुजुपिनिगु इलय् लाय्jmूनाप क्वातूगु
स्वापू दुगु खः धकाः अनुमान यायेगु थाय् दु । थौंकन्हय् लाय्कुलिं तापाःगु
त्वालय् जक मखु गां-गामय् अझ मर्सय् नं च्वंवना च्वंगु लुइ तर इमिगु मूल खलः वा
कुल छेँ स्वंगू शहर मध्ये छगू नाप स्वापू दुगु खँ सीदै ।
ख्वपय् लाय्कू
लागाया त्वाः गथेकि लाय्कू, लास्कू, ध्वाखा, इच्छु, स्वामला, तगो लोहँ, तःमर्हि, आदि थी थी त्वाःया नां खनेदुसां थुपिं छथाय् हे लाः । अले
राजोपाध्यायत थ्व हे थासय् छधी जुयाः च्वनाच्वंगु दु । छखा निखा छेँ इनाचो, लालाछेँ, त्याछेँ, चास्ख्यः सुकुल
ध्वाखा, व्यासी, खौमा आदि त्वालय्
नं दु । भोंत व पन्ति -पनौती) लागाया जजमानी ज्या यायेत छगू छगू परिवार निथासय्
च्वंवना च्वंगु नं दु । ख्वपया हे छगू परिवार जागिर नयाः हेटांैडाय् च्वंवना
च्वंगु दु । ख्वपयापिं जजमानत यक्को हे येँय् वयाच्वंगु जूगुलिं राजोपाध्यायया
तःगु मछि खलःत नं येँय् वयाच्वंगु दु । थुपिं मध्ये छखलः वटुइ, मेगु त्यःरय्, अथेहे नःघलय्, दलाछिइ, ब्रम्ह त्वालय् व
मखनय् नं लुइके फइ । अट्को नारायाणया छगू परिवार मिजंत मदया न्हनावने त्यंगु दु
।
छगू परिवार
चिकंमुगलय् नं दु । थ्व परिवारया गोत्र ख्वपया राजोपाध्यायतय् थें भारद्धाज
गोत्र जुगू व ख्वप लागाया चांगु नारायणया पूजारी जुयाः चांगुइ नं च्वनीगु कारणं
ख्वपया खलः थें खने दु । तर वास्तवय थुपिं येँ, यल व ख्वप स्वंगुलिं देया उपाकर्म गुथि
नाप स्वापू मदुगु हुनिं थुमित चांगु खलः धकाः बिस्कं खलः माने याये माःगु दु ।
चांगु नारायणया स्थापनाया झ्वलय् पूजारीकथं खनेदुम्ह सुदर्शन ब्राम्हणयात चांगु
पूजारीतय्सं थःगु पूर्खा माने यायेगु परम्परा नं दुगुलिं थ्व परिवारयात मेगु खलः
नाप तयेगु पाय्छि मजू ।
यमि राजोपाध्यायया
मू थाय्बाय् धयागु वंघः व मखं खः । वंघः छेँ खलःयापिं राजोपाध्यायत छुं भचा
न्हृयोखाय् च्वनाच्वंगु दु । न्हृयोखां छगू परिवार थाय्मरुइ, छगू परिवारया
दाजुम्ह मैतीइ व किजाम्ह ताहाचलय् च्वं वंगु दु । न्हृयोखाया हे छगू परिवार
बिराटनगरय् व भरतपुरय् नं च्वं वनाच्वंगु दु । वंघः छेँ खलःयापिं मध्ये छगु
परिवार ध्वाखा त्वालय् दु । थनं हे छगु परिवार बायाः कलंकीइ च्वं वनाच्वंगु दु ।
छगू परिवार ख्वपय् च्वं वंगु दुसा मेगु छगू परिवार दल्लुइ च्वंवंगु दु ।
मखं छेँयापिं येँ
देय् हे तोताः वंगु खने मदु । तर थी थी त्वालय् च्वंवना च्वंगु धाःसा खनेदु । 'मखँ छेँ' खलः धायेगु
याःसां छगु कुल बाहेक 'मखं
छेँ' यापिं
अन संु हे च्वना च्वंगु मदु । मखं छेँयापिं निगू परिवार जक मखं त्वालय्
च्वनाच्वंगु दनि । मेपिं थँहिति, ज्याथा, न्हाय्कंतला, न्यत थाय्मरु, बागबजार व
स्वयम्भूइ न्यनाच्वंगु दु ।
दबूछेँ खलःकथं
म्हसिका दुगु राजोपाध्यायत छखलः न्हाय्कंतलाय् दु । थुमित येँयागु 'उपाकर्म गुथिइ' दुथ्याका तःगु
मदु । थुमिगु बिस्कं हे उपाकर्म गुथि दयेका तःगु दु । अथे जूगुलिं थुमित
येँयापिं मखु धाइ । थुमिगु गोत्र, ख्वपयापिनिं थेँ भारद्वाज गोत्र जूगु व मेगु
रीतिथिति नं ख्वपयापिंलिसे ज्वःलाःगुलिं ख्वपयापिं धायेगु याः । थ्वहे खलःया छगू
परिवार थाय्मरुइ नं च्वनाच्वंगु दु । मेगु छगू परिवार मैतिइ दु सा मेगु छगू
परिवार न्हू बानेश्वरय् दु ।
यलया नं लाय्कू
लागाय् लाःगु पटुको त्वालय् छखलः च्वना च्वंगु दुसा मेगु तःधंगु बस्ती
पूर्णचण्डि (पुन्चलि) या जःला-खःलाया लागाय् दु । स्वथय् नं छखलः दु ।
पिंबाहाःया स्वनिम्हय् नं राजोपाध्यायत तःधंगु ल्याखय् वस्ती दयेकाः च्वनाच्वंगु
दु । थनया छगू परिवार अमेरिका थ्यना च्वंगु दु । स्वथ खलःया छगू परिवार
तुइलाय्क्वय् नं दु । अथे हे मंगः बजारय् पटुको खलःया छगू परिवार च्वनाच्वंगु दु
। अथेहे मखं व सानेपाय् नं दु । पुन्चलि लागाया तःधं लिवि खलःया छुं परिवार शेष
नारायणया पूजारी कथं फम्पि इच्वनाच्वंगु दु । इपिं अनया रैथानि जुइधुंकल । फम्पि
खलःया छगू परिवार मलंगवाय् व छगू थिमिइ दु । निगू परिवार येँय् दु । येँय्
वंपिंमध्ये छगू न्हृयोखाय् व मेगु जैसि देगलय् दु । यल खलःया हे छगू परिवार
त्यःरय् नं च्वनाच्वंगु दु । अथे हे छगू परिवार यंगालय् नं दु । यंगालं छगू
परिवार सानेपा व मेगु परिवार ताहाचलय् वंगु दु ।
जनसंख्याः
जनसंख्याया ल्याखं दक्कले तःधंगु समूदाय यलय् दु । थन राजोपाध्यायया जनसंख्या
लगभग ५०० -न्यासः) दु । येँय् २५० -निसः त्यां) मयाक्क राजोपाध्यायत दु । अले
ख्वपय् २५० -निसः त्या) सिकं म्हो हे जक जनसंख्या दु । तर, येँय् ख्वपं व
यलं थःगु थाय्बाय् त्वःताः च्वंः वयाच्वपिं नं दुगुलिं जक येँया जनसंख्या आपाः
खनेदुगु खः वास्तवय् यमि राजोपाध्यायया ल्याः म्हो जक खः । वर्तमान अवस्थाय्
च्वना च्वंपिनिगु जनसंख्या स्वयेगु खःसा ख्वपय् दक्कलय् म्हो ल्याः खने दु ।
जजमानतय् ल्यूल्यू ख्वपं वः यलं येँय् वःपिं वाहेक राजोपाध्यायत उखेंथुखें
वर्साई सरे जूगु खने मदु,
छखा निखा छेँयात अपवाद माने यायेमाली ।
लजगाःया ल्याखं
राजोपाध्यायत गां-गामय् नं न्यनाः वने माःगु खः, तर अथे मजू । फंपि खलः छगूयात अपवाद
धायेमाः, छाय्धाःसा
थुमिगु कुल छेँ यलय् मदय् धुंकल । थुमिगु छेँ-बुँ आदि दक्को प+mपिइ हे जक दु ।
थ्व बाहेक मेपिन्त स्वयेगु खःसा येँयापिं राजोपाध्यायतय्सं सीतापाइल्ाां उत्तर
पाखे इचंगु, रानीवारी
कागती गां, बालाजु, फुसिंख्यः, टोखा, भुइजःसि, व गोलं वना
गोकर्ण्र्ाा लागाय् जजमानी ज्या याना वयाच्वंगु खनेदु । तर गोकर्ण्र्ाासक्व व
थिमि बाहेक स्थायी बसोबास गनं हे याना च्वंगु मदु । इचंगुइ नारायण द्यःया नित्य
पूजा व आरती नापं यायेमाःगु जूगुलिं वंघः छेँया छगू परिबार इचंगुइ हे
च्वनाच्वंगु दु । न्हापा ला छगू फल्चाय् च्वनीगु खः, थौंकन्हय् मन्दिर
लागां पिने छेँ दनाः च्वनाच्वंगु दु । व पूजारी पिनिगु कुल छेँ वंघलय् आः नं द
हे दनि । गुलिं छेँजःपिं वंघलय् च्वनाच्वंगु नं दु । वंघः छेँ खलःया छगू परिवार
टोखाय् च्वनाः जजमानी ज्या याना च्वंगु नं लुइ । तर इपिं टोखामि जुयाच्वंगु मदु
। परिवारया छम्ह निम्ह दुजः जक टोखाय् च्वनीगु खः, ल्यं दुपिं थःगु कुल छेँ वंघलय् हे
च्वनीगु खः । मेमेगु गामय् ज्या दत धाःसा गामय् वनी अले ज्या सिधल कि येँय् हे
लिहां वइ । गोल देय्या जजमानी नं वंघः छेँयागु हे खः, तर थौकन्हय् दं
नया पटूको यापिं च्वनाच्वंगु दु । स्वनिम्ह खलःया छगू परिवार अन जजमानी ज्या
यानाच्वंगु दु । ख्वपया छगू परिवार न अन राज-राजेश्वरीया पूजा यानाः च्वनाच्वंगु
दु ।
अथे हे ख्वपय्
नं चांगुनिसें भोँतः, धौख्यः, पनौति, थिमि, गां-गामय् वनाः
पूजा-पाठ जजमानी, आदि
ज्या कोचायेकाः ख्वपय् हे लिहां वइगु खः । थौंकन्हय् जनसंख्या बृद्धिया कारणं
छगू परिवार भोँतय् व छगू परिवार पनौतिइ स्थायी रुपं च्वनाच्वंगु दु । चांगु
नारायणया पूजारीपिं नं स्थायी रुपय् चांगुइ च्वनाच्वंगु दु । थुमिगु येँय्
चिकंमूगलय नं छेँ दु ।
यलय् नं गामय्
जजमान दुपिं खलःत दु । ख्वप लागांनिसें थसि, थैव, थेचो, बरेगां, प+mपि, किपू, मच्छेगां, बलम्वु, थक्वाः, नैकाप, आदि लागाया ब्याक्कं गां व सक्वय् नापं
यलया राजोपाध्यायतय्गु परम्परागत जजमानी लागा खः । गोकर्ण्र्ाा नं यलय्
राजोपाध्यायतय्सं जजमानी ज्या याना वयाच्वंगु दु । तर थ्व यमितय्गु हे खः धाइ ।
लिपा यलया पटूको खलःया छगू परिवारयात दं वःगु धाइ ।
|
राजोपाध्याय सम्बन्धि बिबिध सामाग्रीहरु एकै स्थानमा संकलन गरि आबश्यक परेको समयमा सबैले सजिलै प्राप्त गर्न सकियोस भन्ने उद्देश्यले राजोपाध्याय ब्लग २०६९ साल बैशाख १ गते खोलिएको हो l
Thursday, October 24, 2013
राजोपाध्याय - - गोबर्धन शर्मा
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment